12. Verslagje van week 2.
Verslagje van week 2.
Dit was de eerste volledige week. Dat was duidelijk merkbaar, want op vrijdag waren er een aantal erg moe. Junior viel zelfs midden in de klas in slaap!
Maar wat hebben we weer veel meegemaakt en geleerd! We zitten niet meer in groepjes. De kinderen die kunnen leren zitten in een hoefijzervorm vlak bij de kast. Maar als we ’s morgens beginnen zitten we in een grote kring. Daar beginnen we met het zingen van een welkomstliedje en met het herhalen van de dagen van de week. Ook met een liedje. Na het zingen krijgen Rosemund en Loïs drink-yoghurt. Het neemt best wel wat tijd in beslag voordat dat genuttigd is. Daarna krijgen de anderen kinderen hun meegebrachte maaltijd. Sommige kinderen hebben namelijk thuis nog niets gegeten. Waarschijnlijk geven we ze vanaf komende week allemaal drinkyoghurt. Dan hebben ze in ieder geval allemaal iets in hun maag en kunnen we samen lunchen om 12.00 u.
Het blijkt nu dat ook Gilbert helemaal niet ‘dom’ is. (Van Ezkiel wisten we dat al.) Het probleem is alleen dat hij niet kan spreken. Hij spreekt eigenlijk zonder enige articulatie. We zullen dus iets gaan doen aan logopedie. Logopedisten onder jullie: zijn er activiteiten die we met hem, en eigenlijk met de hele klas, zouden kunnen gaan doen?
We gaan in ieder geval een poging wagen om deze beide heren huiswerk mee te geven. Ik ben benieuwd. Zeker ook omdat ze allebei hun potlood niet vast kunnen houden.
Waar we dan tegenaan gaan lopen is dat de familie thuis ze moet helpen: Vaak betekent dat: het werk gauw ff maken, want dan ziet de juf/meester niet dat ze het niet gemaakt hebben. Of het gewoon voorzeggen: dat gebeurt zelfs in de klas!
Ik vraag Daniël (assistent leerkracht en Mary en Paul (beide vrijwilligers) regelmatig wie aan het leren is: zij of de kinderen?