39. Dagelijks ritme van de school
Dagelijks ritme van de school.
Onze dag op school begint meestal om 9 uur. Dat varieert soms, want de Motorking kan niet altijd op tijd vertrekken. We proberen om half 9 te vertrekken.
Als we op school aankomen, gaan we eerst in de kring zitten. Aan hun eigen tafel. Daarna zingen we een aantal liedjes onder leiding van Daniël en Mary: Goedemorgen; Een week heeft 7 dagen; Vroeg in de ochtend, en gebed is de sleutel. Na het zingen wast iedereen zijn handen en dan eten we het ontbijt dat de kinderen meenamen. Ondertussen geef ik Loïs water. (Rosemund wil dat niet.)
Na het ontbijt gaat iedereen, bijna automatisch, naar zijn of haar werkplek. Een groep begint met een puzzel en de andere groep krijgt rekenen bijvoorbeeld van Daniël. Dat wisselt later. Soms geef ik ook les, soms help ik een kind, soms ga ik met iemand een kunstwerk maken. Dat hangt allemaal af van wat er nodig is. Mary start haar fysiotherapiesessies met de kinderen die aan de beurt zijn.
Ondertussen heeft Martha schoongemaakt en begint ze te koken. Godfred doet wat nodig is: van pinda's schillen, tot Motorking repareren, tot .... Kojo en Richard wat op dat moment prioriteit heeft. Van landbouw tot dakbedekking, van loodgieterswerk tot timmerwerk.
Om half 12 begin ik Loïs te voeden. Dat duurt lang. Ik begin een half uur eerder dan de anderen en dan zijn we meestal op hetzelfde moment klaar. Na het eten poetsen de kinderen hun tanden en gaan ze naar buiten. Godfred en Kojo gaan naar buiten om te surveilleren. De rest eet snel en gaat ook naar buiten. Pauze is er niet echt voor de volwassenen.
Na het buitenspelen zijn er nog lessen. Maria verschoond de kinderen die het voor de laatste keer nodig hebben. Om half 3 maken we ons klaar om te vertrekken, zodat we om 3 uur weer op het busstation in Sandema zijn, waar ouders de kinderen komen ophalen.